پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳) | بارش باران از فردا وضعیت آب‌وهوای کشور تا اواسط تیرماه ۱۴۰۳ ۶ منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن رای دیوان عدالت اداری: شکایت بازنشستگان علیه افزایش مستمری ۱۴۰۲ وارد نیست اطلاعیه مهم سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نتایج آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی اعلام شد + لینک سامانه مسافران فرودگاه مهرآباد از این مسیر‌ها استفاده کنند (۲ خرداد ۱۴۰۳) تصادف اتوبوس با تریلی در کرمانشاه یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجا گذاشت تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور 
سرخط خبرها

هشدار پلیس فتای استان: شهروندان لینک‌های ارسال‌شده از شماره‌های ناشناس را باز نکنند| رمز‌های پویا هم نتوانست جلو کلاهبرداری‌ها را بگیرد

  • کد خبر: ۹۹۹۴۲
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
هشدار پلیس فتای استان: شهروندان لینک‌های ارسال‌شده از شماره‌های ناشناس را باز نکنند| رمز‌های پویا هم نتوانست جلو کلاهبرداری‌ها را بگیرد
رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی هشدار می‌دهد: شهروندان لینک‌های ارسال‌شده از شماره‌های ناشناس و شخصی را که به‌صورت پیامک است، باز نکنند. این لینک‌های مخرب امکان دسترسی به اطلاعات کارت بانکی و گوشی تلفن همراه را فراهم می‌کند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، رمز پویا یا رمز موقت که برای هر انتقال وجهی پیامک می‌شود، در راستای جلوگیری از کلاهبرداری‌های متعددی است که از حساب‌های بانکی افراد انجام می‌شود. اما با وجود امن‌بودن این رمز، متأسفانه کلاهبرداران و دزدان هم پیشرفته‌تر شده‌اند و با خلق بدافزار‌های حرفه‌ای و شگردی که برای ارسال آن به افراد ایجاد کرده‌اند، همچنان از حساب‌های بانکی شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.
شگرد جدید این کلاهبرداری ارسال پیامک ابلاغیه سامانه ثنا همراه با لینک است که رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی در تشریح این شگرد کلاهبرداری می‌گوید: کلاهبرداران غالبا شماره طعمه‌هایشان را از شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی مثل دیوار برمی‌دارند و پیامک به شهروندانی داده می‌شود که مشخصا گوشی هوشمند دارند.

 

 

 

به‌گفته سرهنگ جواد جهانشیری، پیامی که فرستاده می‌شود، معمولا نشانی اینترنتی دارد با عبارتی مثل ابلاغیه از دادگاه و لینک برای شرح جزئیات آن. ولی این لینک، بدافزاری است که دسترسی به پیام‌های گوشی قربانی را مقدور می‌کند. اقدام بعدی کلاهبرداران هم در جست‌وجوی اطلاعات بانکی فرد است. برای این کار ابتدا از قربانی می‌خواهند مبلغی ناچیز را برای مشاهده جزئیات ابلاغیه پرداخت کند. در ادامه فرد با انتقال همین وجه اندک، رمزش را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهد.


وی با تأکید بر اینکه برای ابلاغیه‌های الکترونیک در سامانه ثنا پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیاز نیست، ادامه می‌دهد: شهروندان باید به شماره فرستنده پیامک توجه کنند. مسلما یک شماره شخصی به هیچ‌یک از ارگان‌های مسئول مربوط نیست، اما بازهم عده‌ای از شهروندان طعمه این ترفند می‌شوند.


رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی تشریح می‌کند که کلاهبرداران با دسترسی به پیام‌های فرد و دسترسی به رمز کارت، موجودی بانکی فرد را برداشت می‌کنند یا اگر حساب فرد خالی باشد، باتوجه‌به دسترسی به پیام‌ها، برای مخاطبان پیامک درخواست وجه می‌فرستند و از این طریق کلاهبرداری می‌کنند که در ادامه باعث مسدودی خط فرد زیان‌دیده هم می‌شود.


سرهنگ جهانشیری تأکید می‌کند که شهروندان از کنجکاوی‌های بیجا پرهیز کنند و هر لینکی را که با شماره ناشناس و شخصی ارسال می‌شود، باز نکنند؛ پیام‌هایی که از شماره شخصی فرستاده می‌شود و از محتوای ابلاغیه‌های دادگاه، قبوض آب یا برق یا گاز، سود سهام عدالت، سبد کالا و معیشت اطلاع می‌دهد.


رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی توصیه می‌کند باتوجه‌به اینکه در پیچ تاریخی گذر از سنت به مدرنیته هستیم، شهروندان بیشتر احتیاط کنند. او می‌گوید: برای جلوگیری از بروز این کلاهبرداری‌ها، بهتر است شهروندان کارت جداگانه‌ای برای خرید داشته باشند که موجودی‌اش زیاد نباشد تا در صورت دسترسی احتمالی، چیزی عاید کلاهبرداران نشود.


او در انتها از ناتوانی رمز‌های پویا می‌گوید که آن‌هم نتوانست جلو کلاهبرداری‌ها را بگیرد: رمز‌های پویا، رمز‌های امنی هستند و حتی اطلاعات مبلغی را هم که قرار است از حساب شما کم شود و به حساب مقصد واریز شود، مشخص می‌کنند؛ اما متأسفانه کلاهبرداران فضای مجازی هم پیشرفته‌تر شده‌اند و با خلق بدافزار‌هایی به‌راحتی از این سد می‌گذرند. شهروندان لینک‌های بدافزار را باز می‌کنند و همین کافی است که دسترسی تلفن همراهشان را به کلاهبردار بسپارند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->